0700 - 97 67 42 info@nidler.se

Hälsa

Kemisk

När du kommer till mig för första gången så inleder vi med att prata om dina dagliga aktiviteter så som jobb, träning och vardagsrörelser. Det är för att se vad som kan vara grunden till ditt ryggbesvär. Det är väldigt viktigt för mig att veta eftersom jag då får en helhetsbild av dig och dina vanor.

Sedan utför vi praktiska tester för att avgöra eller bekräfta vad som ”triggar” ditt ryggbesvär. Testerna kan till exempel visa intolerans mot kompression, skjutbelastning, mikrorörelser med mera. Det beror på att ryggproblem kommer i olika former, så som diskbråck, diskutbuktning, stenos, facetledsmärta, spondylos, spodylolis och så vidare.

Jag kommer även att lägga stor vikt vid att du som klient verkligen förstår ryggradens struktur och bålens funktion. Till min hjälp använder jag Power Point och en skelettmodell. Den här inledande bedömningen ger mig viktig information för att kunna ta oss vidare till steg 2.

Emotionell

Nu när vi vet mekanismen bakom din smärta gäller det i första hand att undvika smärtan. Låt oss ta hammaren och spiken som en liknelse: tänk dig att konstant missa spiken och istället träffa tummen. Detta kommer att leda till överkänslighet och minsta lilla felträff kommer att orsaka smärta i tummen. Att alltid gå in i smärtan på grund av ett dåligt rörelsemönster skapar en ond cirkel.

Under detta steg hjälper jag dig alltså att programmera in ett nytt engram (rörelsemönster) som automatiserar goda rörelser. Det är ungefär som att lära sig cykla – när du väl kan det så sitter det. Målet är att få dig kroppsmedveten och förstå klart och tydligt den viktiga skillnaden mellan ryggböjning och höftböjning. Jag hjälper dig att hitta god teknik för att knyta skorna, sitta på stol, borsta tänder, komma upp och ner från golvet, lyfta föremål med mera.

 

Fysisk

När du nu har förbättrat ditt rörelsemönster gäller det att bygga en stabil bål. Allt från att bara gå, öppna en dörr eller lyfta ett tungt föremål kräver mer eller mindre bålstabilitet och för någon som har ryggbesvär är detta extra viktigt att jobba på. Vi kommer att fokusera stort på ”The Big Three” (se bilder). Dessa tre övningar har bevisat störst muskelaktivitet samtidigt som de är de mest skonsamma mot ryggraden. Självfallet modifierar vi dessa övningar beroende på din träningsnivå. 

Beroende på hur du svarar på behandlingen och träningen kommer vi att lägga in fler övningar i träningsprogrammet. När du sedan visar att du kan övningarna med god form bygger vi upp din uthållighet med hjälp av ”The Reverse Russian Pyramid”. Tanken är att du ska träna uthållighet utan att bli trött. Du börjar med att hålla i några sekunder och trappar sedan ner under nästa set för att undvika kompensationer och muskelkramp. Lärdomen här är att det inte finns någon magisk övning som gör ens rygg smärtfri, utan att det är kombination av övningar och att undvika smärtan som är nyckeln till ett liv utan ryggproblem.

Balans

Adress: Valhallavägen 128
114 41 Stockholm

2018 © Nidler Alla rättighter är reserverade. 
Producerat av: Frankly Media

E-post: info@nidler.se

 

 

 

 

 

 

Adress: Valhallavägen 128
114 41 Stockholm

Telefon: 0700 - 97 67 42
E-post: info@nidler.se